torsdag 26 januari 2017

När pappaledigheten går mot sitt slut

Snart är det dags att gå tillbaka till det vardagliga jobbet igen. Ingen är kanske så glad som jag, inte för att börja jobba igen utan kanske mer tacksam för chansen att få vara hemma med barnen. För några år sedan så var detta väldigt ovanligt och kollar vi längre tillbaka till mina föräldrar så var det otänkbart att pappan stanna hemma med barnen. De fanns inget system som gjorde det värt att vara hemma med barnen som pappa. Men med dagens bonussystem så har det alltså gått väldigt bra.

Tänkte bara börja med att ta upp några fallgropar som jag hoppas ni slipper hamna i. Försäkringskassan i all ära men det är sällan enkelt och smidigt med dem, man måste lägga in dagarna i tid annars får man inte ut rätt ersättning vid rätt utbetalningsdatum. Sen gäller det att ha sina papper i ordning innan man går på ledighet annars kan oväntade "utbetalningsstopp" komma upp och de beror ofta på att försäkringskassan vill ha in nytt årslönsunderlag. Gör gärna upp en budget innan din ledighet där du går igenom vad en månad kostar och lägg upp en matbudget. Kan ungarna i tonårsbossen så kan du också!

Det jag vill komma fram till är att räkna inte med extra pengar när ni är lediga. Räkna med minimum och ha gärna en buffert att ta över tills ni är tillbaka på jobbet igen och kan reda ut saker och ting. Pengar är det minst intressanta när man är ledig! Då vill man bara ut och leka och inte sitta inne och kolla igenom lönespecifikationer! :D

Portföljen har gått upp nästan 0,6% under tiden jag varit ledig.
Jag förväntade mig inga stora rörelser under denna period men visste det kunde bli knackigt första dagarna med Trump som ny president.

Jag har inte köpt så mycket som jag hoppats då marknaden varken gått si eller så men jag lägger på hög och ser vad som händer fram till mars, kommer det en grand slam så slår jag så klart till men annars får det vänta till mars då den verkliga bristfälliga utdelningsmånaden kommer för mig och jag vill hitta några intressanta case för denna utdelningsmånad.

Bästa aktie hittills har varit Investor som gett mig 26,18% och bästa fond har varit Didner & Gerge Aktiefond som gett mig 16,52%.

Ser fram emot detta året som ett riktigt sänke år. Sänkta kurser och sänkta prognoser tillsammans med sänka utdelningar = bättre snitt för någon som mig och om 10 år kommer det så klart vara guld att ha kunnat investera vid ett riktigt dropp. Nu verkar marknaden stå och väga mellan "hit & shit" men min taktik att investera lite då och då gör att sällan behöver oroa sig för dålig timing. Som sagt tror jag att Mars kommer bli den månad som avgör resten av börsåret för mig. Trump är varm i rocken,  de viktigaste rapporterna har trillat in för mig och vi ser förhoppningsvis ett uppvaknande från sidledsgången som börsen håller idag!

Nu ska jag fortsätta leka med barnen och njuta hela vägen till den 1:e Februari som är min återuppståndelse dag på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar