måndag 9 januari 2017

Vad gör jag när portföljen backar

Det hela är väldigt enkelt, jag gör ingenting. Det finns ingenting att göra, jag står gärna vid sidan av vägen och ser portföljen tappa för vid nästa löning är det jag som gör nästa klipp!

I min bok handlar det om att köpa på sig under inköpskursen då jag köpt många bolag på toppen av isberget så är det desto viktigare att snitta ner mig i aktien för att göra ett så bra snitt som möjligt vid uppgång.

Det är så otroligt lätt att stirra sig blind på röda siffror men är det verkligen dåligt för dig som långsiktigt investerat? Är det inte bättre att du får fler tillfällen att öka på ditt innehav och kunna sätta in en större summa när aktien tappat 15-20%? Dvs om du fortfarande tror att det finns god potential i uppgång.

Ta en aktie som Kinnevik som toppat 2014 som sedan dalat någon gång Q2 75kr för att sedan tända till i slutet på Q2 och sedan dala ner i Q3 och upp igen Q4. Det viktiga är inte vart du köper utan hur du köper. Med många inköp fördelat över lång tid och med bra marginal från toppen så är min filosofi att det inte kan gå fel.

Visst har min portfölj backat under långa perioder men det är också då jag offensivt gått in och ökat på rejält i mina innehav och oftast de som backat mest för att sen se börsen stiga igen och förlusten är som bortblåst av ett lågt inköpssnitt.

Sen förstår jag också att det inte alltid kommer fungera på detta sätt och minerna är många och kommer slå hårt från tid till tid. Men med bra snitt och ökad utdelning så kommer förlusterna vara ett minne blott om 15-20 år då mitt mål ska vara avklarat.

Mina barn har väldigt olika portföljer, en som söker sig till en mer framtidsinriktad förhoppningsportfölj medan den andra har en mera stabil och utdelande portfölj. På 1050kr är där inte mycket att bolla med men om man ser till 2 aktieköp á 400:- och 250 i fond så blir det en ansenlig summa den dagen dem blir förtrodda med dessa pengar. När.. det bestämmer jag och min fru. Det jag vill få fram är att under de 18-20-25 åren så finns det gott om tid för blunder idag och gott om tid för tillväxt under den tid vi förvaltar pengarna. Om inköpet på HM hade varit 360:- så varför gråta över det idag då jag kan köpa 2 till för 246:-. I de långa loppet så kommer inte de aktier jag köpte från början att ha någon tyngd över tid.

Har ni tid att sätta er 15 minuter / vecka och läsa in er om ett bolag så gör det. Ni har tiden framför er och ju tidigare ni börjar desto lättare blir det att en dag casha ut. Sen kan man se det såhär, lägger man undan säg 2000 i månaden i 1 år så är det 24.000 lägger man undan i 3 år så är det 72.000. Hur många har 72.000 liggande på lönekontot efter 3 år? Ingen, man konsumerar det man har så är det bara och detta visar vikten av att betala till sig själv först och sen leva. Lev som student en månad, vad gör det? Lev som kung en månad, det har du förtjänat. Men glöm aldrig livet efter, det du ska leva när pensionen inte täcker dina utgifter längre. Lägg det i fonder, lägg det i aktier gör vad ni vill men för allt i världen "SPARA!"

// OlaSlayer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar