fredag 13 januari 2017

Några slantar att spara in iaf

Vi människor vänjer oss snabbt via en standard och det är väl inga problem så länge inkomst och utgifter är konstant men det är det sällan för mycket vill ha mer som det heter.

Detta betyder att man med stigande inkomst säkrar stigande utgifter så att man i slutändan hamnar i något 1:1 dödläge där det man tjänar "måste" användas på något sätt.

Vi har gjort en punktlista på saker som vi kan spara in på och som vi kommer säga upp så fort vi får chansen pga vi inte använder det eller för att det är onödig lyx.

Lista:
Spotify - Fungerar aldrig i min Windows Mobil.

Boxer - Bilden fladdrar alltid och aldrig fått så dålig support i hela mitt liv.

Netflix - Sett allt vi vill se och därför känns det som att vi lika bra kan ta en paus.

Säga upp försäkring på Fruns hund - hunden börjar bli till åren och försäkringen kostar ungefär likvärdigt med ett ingrepp och då den rasen drabbas av det mesta så är försäkringen skyhög.

Trädgårdavfalls tunna - Vi röjde upp i trädgården i våras och det kommer ta ett år iaf innan den behövs igen.

1 Telefon - Får loss en mobil ifrån företaget som jag kommer använda istället för min egen.

1 Bil - Vi har idag en sedan och en kombi och vi kommer sälja kombin inom det snaraste.

Läsk - När man är hemma med barnen lyxar man till det ofantligt mycket har jag märkt (jag och absolut inte barnen!) och eftersom jag har en kropp som inte behöver det så kommer det bara handlas en flaska i veckan istället för "när vi känner för det" som det är idag.

Godis - Helt stopp med undantag för nötter och popkorn.

Alkohol - Vi har ett förråd som skall tömmas innan det får köpas in mer och det vi har räcker mer än 1 år i vår takt. "Fylla på innan det är slut är vanligt förekommande hos oss".

Varför gör man en räd likt denna kanske ni undrar, dels är det av hälsoskäl och dels är det för att min fru förhoppningsvis kommer in på sin drömlinje och börjar studera till hösten och då behöver vi alla slantar vi kan få för att dra runt hushållet. Därför gör vi ett test nu under våren på om det är genomförbart sen vet jag också med mig att räntan troligtvis stiger inom 3.5 år och därför gör vi ytterligare ett krafttag för att buffra upp inför detta.

Har ni några tankar kring detta, har ni varit i samma sits när er respektive studerat? Hur klarade ni det och beräknat på vilka utgifter och omständigheter?

//OlaSlayer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar