måndag 23 januari 2017

Ännu en gång surar HM

Vet inte om det beror på Placeras rapportprognos eller om många tänker "överge skeppet och rädda de som räddas kan" men det känns som ett riktigt överdrivet tapp. Ingen är väl gladare än oss som kan tanka på oss rejält och allt under 300 ser jag som en "homerun". Kommer fortsätta köpa HM kläder till mig och barnen och där är fullt med folk alltid i butikerna så tvivlar inte en sekund på detta bolag.

Något som jag funderat över dock som kan relatera till sänkta försäljningsresultat mot prognoserna är att folk man hör prata om "nu" tycker att vi har det dåligt. Faktum är att vi har det fantastiskt bra och inte haft ett rikare liv än på länge. Kanske är det folks syn på vad som är dåligt som har förträngts?

När det är som sämst så märks detta i arbetslöshet, obetalda löner, hemnet har 5 träffar på lediga bostäder bara i ditt kvarter. Men när det går som bäst? Då är det lönehöjningar på alla bolag, alla hittar någon form av sysselsättning om dagarna och hemnet hittar inte en ledig bostad inom 3km där du bor. Ändå så verkar folk tycka att det är en fattig tid vi lever i idag? Antar att man inte vet hur bra man har det förrän det blir riktigt dåligt och när det blir riktigt dåligt så var det som var bra aldrig bra nog. Alla vill ha det bättre!

Visar detta sig kanske i att man tycker att HM borde sälja mer, allting pekar på supermarknad medan bolaget inte prestera så bra som önskat. Men egentligen presterar HM helt okej i min bok. Sen tänker jag på de som jag bloggade om i vintras En månad senare. De kommer alltid finnas trender och trenden med mjuka paket kanske inte var årets sak. Nu ska ungarna få iPhones och iPads till höger och vänster och ingen bryr sig om den där sköna tröjan från mormor. Men när det blir dåliga tider, då värmer den där iPaden inte så bra som den där sköna tröjan ;).

En annan sak som de pekas på är Kina och att deras kläder är mycket billigare att köpa. Visst.. men till vilket pris?. Nu kan jag så klart inte bevisa något av detta då jag inte jobbar för PLUS. Men bilderna från nyheterna när jag var liten där man fick se människor trampa runt i blekningsmedel för jeansen skulle bli blekare har satt sina spår och kvalité får kosta. Nu tror jag inte att detta upphörde bara för att de svenska bolagen bytte leverantörer, de finns alltid andra som vill göra billiga kläder med billig arbetskraft.

Måste bara säga att HM och deras "lämna in kläder och få pengar för det" är briljant idé som fler klädbolag borde följa.

Stänger dumburken för dagen och konstaterar att HM backat men vem bryr sig när det är utdelning om några månader och bolaget ska ägas i 15-20 år till :).

//OlaSlayer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar