torsdag 5 januari 2017

Nytt år och nya möjligheter

Årets första bloggtillfälle!

När man är pappaledig blir det lätt att barnen får vara uppe lite längre bara för att man vill leka lite mer vilket gör att kvällarna som man har annars försvinner upp i tomma intet.

Det är ett blankt papper när jag börjar på detta år och tänker gå in med 2 nya tillvägagångssätt.

1. Starta en portfölj för ett nytt investeringssystem nämligen att följa Allbrights vitlista. Vilket innebär att ledningen innehar ett visst antal kvinnor i styrelsen och bland cheferna. Det kommer bli väldigt intressant att följa under året och jag satsar inga jättesummor då detta inte är mitt "kall" utan mer ett test för att se skillnaden hur min vanliga portfölj presterar mot en mer jämställd portfölj gör.

2. Öka sparandet med ytterligare 20% i månaden för att se skillnaden utvecklingsmässigt där. Självklart vill man att dessa 20% extra ska ge en extra boost i slutet av året och jag hoppas jag får chans att köpa många dippar.

(3.) Försöka övertala frun att göra en portfölj som innehåller annat än det jag säger hon ska äga så hon iaf skaffar en portfölj som är efter hennes smak och tycke. Detta är ren önskan och därför inget som jag räknar med :).

Många har skrivit på twitter om att "sälja surdegarna" och börja det nya året med blanka sidor, några säljer av allt innehav och börjar om från början. Andra kvittar förlusterna mot vinster och vissa säljer av surdegarna. Att sälja av en surdeg som man säger är kanske bra i många fall men jag tänker iaf mer än en gång innan jag gör detta. Någonstans har du valt att investera i aktien, någon gång har du valt att lägga just 400kr-10k i en aktie och om denna backar... Ja då har du 3 möjliga anledningar som jag ser det.

1. Läget i världen förändras och marknaden backar i stort och många säljer av alla sina innehav.
2. Du kom in väldigt högt i aktien och ditt snitt blev skyhögt jämfört med vad marknaden värderar pappret till.
3. Något i bolaget har förändrats så totalt så de flesta väljer att sälja för att de inte längre tror på bolaget.

Jag tänker såhär: Om jag har köpt en aktie för säg 5k och värdet idag är strax över 3k. Gör bolaget bra ifrån sig i övrigt? Finns det något som pekar på att bolaget är övervärderat? Har jag råd att mista mina 3k som finns kvar och löpa linan ut? För min del finns det ingen anledning att sälja en aktie som backat bara för marknaden säger det, marknaden har kanske fel? Vem vill inte vara den som köper på sig mer och bevisar motsatsen.

MyFc är ett utmärkt exempel, aktien köptes upp till lite över 30kr från runt 5kr med lite is i magen fick jag komma in på ca 10kr igen och var med upp till 22kr. Nu är den uppe i 24,90 och inget säger att det inte kan svänga igen. Jag är glad jag inte är trader till vardags, min hjärna hade haft härdsmälta och min mage hade haft fler sår än en ko som käkat upp taggtrådsstängslet. Ibland gör man klipp på ren magkänsla och någonstans måste man lita på den och inte på impulsen som hjärnan skickar när man ser rött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar