tisdag 17 januari 2017

Äntligen kan jag försvara mitt innehav i Dividend Sweden B

Nu kom det jag hoppas blir vändningen på mitt annars ganska långsamtgående case. Jag köpte in Dividend Sweden vid notering och ägt sedan dess och ökat med jämna mellanrum i dipparna.

MEN de har inte funnits någon utdelning men de har utlovats längre fram efter noteringen. Idag kom som sagt beskedet som gör att jag kan försvara min position med Dividend som 4:e största innehav i min portfölj. Jag får nämligen 5 öre utdelning / aktie vilket motsvarar ca 5% utdelning vilket är helt okej i min bok och bolaget är fortfarande något jag har stort förtroende för. Kolla gärna intervjun som FinWire håller med vd:n Bo Lindén.

I övrigt kan man säga att bolaget investerar i emissioner och noteringar av bolag och ger delvis utdelning via dessa bolag till sina aktieägare, dvs äger du x antal aktier vid de datum bolaget bestämmer så får du y antal tilldelade aktier av de bolag de valt att investera i. Klockrent tycker jag men osäkert säger andra.

Jag har som sagt länge fått försvara min position för de närmsta då de inte är en utdelningsaktie och jag är en utdelningsinvesterare. Men på sätt och vis har jag ju fått utdelning redan? Både genom Ripasso Energy och Multidocker Cargo Handling vilket har gett 1, resp 2% utdelning för mig redan.

Nu hoppas jag att det går som de skrivit i pressmeddelandet. Detta är en placering som jag tänkt låta ligga i 10-15-20 år och inget som jag oroar mig över nu. Däremot är det kul att man fått tilldelning så tidigt in i sin investering.

Kom gärna med egna funderingar på bolaget, har du kanske själv investerat?

Mer om pressmeddelandet kan ni läsa här: https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/01/17/dividend-sweden-dividend-sweden-foreslar-nyemission-av-units.html

//OlaSlayer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar