lördag 14 januari 2017

Varför jag gillar Preffar

Preffar är en aktieform som passar mig väldigt bra som krydda i portföljen, det kommer nämligen utdelning kvartalsvis. Eftersom jag försöker täcka hela året så är det inga problem att få utdelningar hela året med hjälp av preffar för ca 700kr. Självklart finns det billigare och andra alternativ men jag tycker att detta är bland de intressantare bolagen och därför tar jag upp dem!

Prime Living Pref - Januari, April, Juli och Oktober.
Akelius Residential Pref - Februari, Maj, Augusti och November.
Klövern Pref - Mars, Juni, September och December.

Prime Living kostar i skrivande stund - 108 kr. företaget bygger bostäder och har en bostadsmodul som väldigt snabbt kan sättas upp och flyttas om behövs. Perfekt när det är bostadsbrist för studenter och dylikt! Utdelningen ligger på 2,13 kr / utdelningstillfälle.

Akelius Residential kostar i skrivande stund - 301 kr. Jag tror alla vet vad det är men de sysslar med att förvalta bostadsfastigheter och finns i många stora städer i världen. Utdelningen ligger på 5 kr / utdelningstillfälle.

Klövern kostar i skrivande stund - 283kr. Företaget är svenskt och inriktar sig på kommersiella lokaler. Utdelningen ligger på 5 kr / utdelningstillfälle.

Då jag tror på alla 3 bolagen och att de kommer ha stadigt kassaflöde in så ser jag ingen risk i konkurs eller liknande och tror därför att preffen är de självklara valet då alla bolagen avkastar höga %. Visst utan någon nämnvärd värdeökning men med en stadig utdelning vilket betyder att det kryddar portföljen med stabila höga utdelningsaktier.

Jag vet att det finns risk med höjda räntor men jag tror samtidigt att de är värt att vänta på inlösen i dessa. Inlösen lista hittar ni på Petrusko's blogg som ni hittar till höger på sidan. Dessa ger mig totalt utdelning om ca 48kr (6,8%) om året vilket är en nätt summa men samtidigt blir det en bra snittutdelning på 700kr. och i mängd blir de goa säkra slantar!

//OlaSlayer



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar