torsdag 2 februari 2017

Back on Track

Nu är föräldraledigheten slut och jag kan säga att det är med delade känslor jag går tillbaka till arbetet. Självklart är det helt fantastiskt att träffa alla vänner och kollegor på jobbet och få gå tillbaka till alla kunder man saknat under månaderna. Sen är det väldigt sorgligt att man missar så mycket tid med barnen men jag hoppas kunna vara ledig till sommaren också vilket kommer ge oss massa tid vi ska ta igen.

Vad är då reflektionen av min ledighet. Ja vi har fått prova på att verkligen leva som fattiga fattiga fattiga studenter :). December månad väntade jag mig en lön för Novembers arbete men den blev tydligen innestående och betalas ut nu i februari. Aktierna säljer jag INTE för att äta så därför blev det blöjor för nästan hela vår budget och frystömning för resten. Tror vår totala kostnad ex boende utgifterna hamnade på 2200:- på 4 pers vilket i mina ögon är smått fantastiskt gjort av oss. Dock blev ICAs bonuscheck inte lika stor som vanligt ;).

Ledigheten har fått mig att inse att de vi gör är helt rätt spår. Vi sparar för oss själva och för barnen, för att trygga våran framtid. Det finns inget vi inte klarar av och extrapengar finns alltid att hämta så min fru har gjort slag i saken och ska extraknäcka de dagar hon inte är mammaledig. Jag trodde innan semestern att 2 månader skulle göra mig lite slapp och frånvarande när det väl var dags för jobb igen. Men tvärtom så är jag skärpt och beslutsam om vad som måste göra inom min organisation för att vi ska kunna leverera bättre utan att slita ut oss totalt som vi gjort tidigare. Min familj har blivit tightare och vi har fått en mer dynamisk vardag. Vi har hittat genvägar för nattning och för att dottern ska sluta med blöja vilket gör att detta går per automatik nu istället för att min fru och jag jämt kämpat med detta.

Portföljen då?

Ja som ni ser så har det gått lite upp och ner men i slutändan slutat på upp för portföljen. Då vi inte haft medel och sätta undan så har det heller inte påverkats av insättningar utan tuffat på av sig själv. Nu sparar vi inför mars då de mest intressanta rapporterna för mig släppts och jag kan börja fokusera på våren då vi kommer spara dels pengar i aktier men också pengar i buffert om min fru "håller fingrarna" kommer in på sin utbildning. Detta kommer vara i 3,5 år vilket betyder att ända inkomsten framöver kommer bli jag. Detta ser jag klart som en utmaning då vi inte vill sänka vårt fina sparande men vi kanske måste prioritera om gällande vad som köps in och mpk värde istället för ypk denna gången.

mpk för övrigt är "Mättnad Per Krona" :).

Hur som helst så köpte jag lite igår då jag hade lite köpabstinens och det resulterade i
Axfood
Byggmax Group
Clas Ohlson B

Aktierna ligger inte historiskt lågt men jag tror att de är aktier som oavsett klimat på börsen eller ute i världen kommer gå bra. Nu återgår jag till mitt kära kontors arbetsuppgifter och hoppas på en lika bra dag idag som igår!

//OlaSlayer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar