tisdag 21 februari 2017

Fredagsmyset närmar sig!

Nu är det inte vilket mys som helst utan lönemys. Jag har inte haft en full lön sedan november månad och det har knakat i både kläder och kylskåp för att få det att gå runt men nu ser vi ljuset. Jag har lagt undan precis som vanligt fast att jag suttit på 80% av min lön. Detta har gjort att vi har haft ännu mindre rörliga medel och fått utnyttja de vi kan få och avstå de vi kan klara oss utan.

Vi fick äntligen sålt bilen och det var en lättnad som jag inte trodde skulle ge sig så snabbt men när vi räknade på det lite snabbt så såg vi följande utgifter bara under våren:
Skatt: 5000
Försäkring: 2500
Service: 4000
Nya däck: 2400
Ny framruta: 1500" självrisk

och vi fick dessutom en slant för att bli av med den så totalt sett sparade vi mer än dubbelt av vad min utdelning detta året kommer bli vilket kändes sjukt med tanke på hur lite vi använder bilen.

Efter att ha räknat in de utgifterna vi sparat in på i år så ligger vi bra till det inför hösten och nästa år då jag har full lön och min fru pluggar men får mer än basbeloppet på sitt bidrag med hjälp av lite extrajobb på helgerna.

På fredag har jag följande bolag att kika på:
K2A Knaust
Axfood
Nordea Bank
Castellum
Alm Equity
Ericsson B
Klövern Pref

Det kommer bli lite räkning i helgen om vilket som jag tror på magkänsla kommer prestera bäst och då åker preffarna bort ganska snabbt kan man tro, men deras utdelning är fortfarande hög och 7-8% på en preff kan mycket väl stå sig mot en utveckling hos en aktie som tex Castellum där utdelningen ligger på runt 4% och utvecklingen förra året slutade på 3,48%. Vem vet vad som ger bäst avkastning? Det blir lite räknande och lite magkänsla.

Ericsson är den som ligger pyrt till just nu, Ericsson har sänkt utdelning markant men samtidigt så är dem styrda av Wallenbergarna genom Investor och Wallenberg har jag stor respekt för. Dem har historiskt ofta gjort rätt beslut vid rätt tillfälle och jag hoppas att de kommer fram till en lösning hur man ska agera med Ericsson, varumärket är inte längre vad de varit men de har fortfarande stor påverkan på världen och utvecklingen som sker. Jag hoppas de kan belysa detta på något sätt utåt så man får upp ögonen för dem igen.

Någon som ligger bra till det är Axfood som kom med en ganska oväntad rapport men samtidigt så tror jag att jag står lite i valet och kvalet om jag ska behålla Axfood och isf öka mycket eller om jag ska byta ut Axfood mot Ica som ser bättre ut i mina ögon men som kanske inte har så mycket att se fram emot. Ja den som lever får se, en sak är säker iaf och det är att livsmedel är ett område jag vill vara exponerad mot alltid. Kan också bli en dubbel men frågan är hur väl det fungerar att äga både Ica och Axfood.

//OlaSlayer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar