torsdag 13 april 2017

Ett tag sedan

Nu var det ett tag sedan jag skrev någonting och det har sina förklaringar. Jobbet kräver mer än någonsin och det har gått en hel del tid åt att bara vara med familjen vilket man behöver i perioder och då har allt vad som heter blogg att göra blivit lidande.

Nog om det portföljen arbetar fortfarande till våran fördel och vi behöver inte göra ett dyft för att detta ska generera mer pengar åt oss.

Under februari så fick vi utdelningar på 587kr vilket är helt okej för den insats som finns under den månaden men festen slutade inte där

Mars levererade än bättre och slutade på 1078kr vilket är en nivå som någonstans kommer att bli årets medelutdelning/månad. Det är här första målet ligger för utdelningen och det är också här man kan påverka ordentligt för kommande månad.

Som jag skrivit tidigare så tar jag utdelning från februari och lägger in i utdelningsaktier för mars och ifrån utdelningen i mars lägger jag in i aprils utdelningsaktier. Detta för att på något sätt "påskynda" snöbollseffekten en smula. Sen händer det ju så klart att jag får köpa till ett högre pris på ett något onödigt hög värdering men utdelningarna ökar för varje månad och det ska bli intressant att se hur diagrammen över 3-5-10 år ser ut med denna taktik. Har några år kvar till 30 så det finns gott om tid och misslyckas men sparandet är igång och snöbollen är i rullning nu återstår bara att se om man tagit en bättre eller sämre väg än andra.

Det kan ju vara intressant och veta vilka aktier som delade ut till portföljen under Mars också och det som kom in kom ifrån:
Electrolux B
Hufvudstaden A
Castellum
Nordea
Axfood
Bredband2
Unilever PLC
K2A
HCP inc

De flesta av dessa aktier är poppis idag och det kan blåsa hårda vindar när börsen vänder och folk vill komma ur flaskan snabbast.

Min princip om att investera för nästa månad hindrar så klart inte mig från att investera föregående månads utdelare men på något sätt så känns det logiskt att köpa för närtida framtid och inte framtiden som i nästa års utdelningsomgång.

//OlaSlayer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar