fredag 9 september 2016

Vardagsutgifter som vi blundar för

Tänkte skriva ett inlägg "som jag nu såg när det var klart blev ganska långt men hoppas ni orkar läsa ändå. Vi satt ner igår hela familjen och prioriterat vad vi ska ha kvar och vad vi kan snåla in på och kanske tom ta bort.

Man ser idag mycket som normalt eller ett måste som egentligen är "Lyx". Man agerar utifrån vad gemene man har och tänker att "ja jag har ju inte iPhone 6 som grannen har det räcker med min 5:a" Men 5:an var också en utgift? Kanske räckt med en 4:a eller du kanske inte ringer alls så räcker ni har 1 telefon med abonnemang och en med kontaktkort?

Om man räknar lite snabbt så ser man snabbt att det blir mycket pengar av det och jag brukar utgå ifrån lönen och sen dra av de på lönen som känns nödvändigt så får man lite koll på hur stor del av lönen som går till de olika sakerna, här kommer exempel.

Man har en lön på.. säg 22.000 ut om man då räknar sitt verksamma liv som hamnar någonstans mellan 18 och 25 till 65-67. Det är som mest 49 år och 49x12 588, det är alltså så många löner som ska delas på olika utgifter 588x22.000 = 12.936.000 så närmare 13 miljoner.

Vårt mål är att vi ska ha vår bostad betald runt 40 år dvs om 13 år. Många tycker detta är onödigt och menar på att inflationen äter upp pengarna på detta sätt men jag tänker att jag inte vill ha lån alls. Jag vill äga det jag lever i.

Om vi då börjar med lite vardagliga exempel:

TV: Vi har idag Boxer av den enkla anledningen att min fru vill ha Horse Channel 1 detta för mig är win mot att ha en häst på riktigt. då kan vi räkna såhär, vi betalar 269:- för flex16 om vi nu skulle ha denna tjänst från första lägenheten vid 18 till den dagen vi pensionerar oss 67 skulle totalsumman bli: 158.172 kr jag har inte jättebra koll här men jag tror inte vi hade kunnat komma undan "mycket billigare" hos annat bolag.

Bredband: Idag har vi bredband 2 och samma här, det är ganska snarligt vad andra bolag tar, 375kr för 100/100mbit. Här blir totalsumman 220.500 kr

Spotify: Här snackar vi lyxtjänst men då jag åker buss så är det för mig de jag unnar mig av de pengarna jag sparar från att ta bilen. Spotify på mobilen kostar 99:- / månad vilket ger en totalsumma på 58.212 kr

Streamingtjänst: Idag har vi ingen streamingtjänst men vi har haft Netflix och Viaplay i omgångar och det ligger runt 79 kr i månaden från ett billigt paket med bara serier och filmer. Här skulle totalsumman bli 46.452 kr

Mobil: Här utgår jag ifrån vad mina vänner har och det är en nyare telefon och abonnemanget ligger på ca 299 kr / månad man kan ju räkna vad iPhone 7 kostar vilket jag har sett är runt 499 kr / månad om man ska hålla sig med senaste telefonen alltid. Totalkostnaden för dessa blir 175.812 kr respektive 293.412 kr under ditt verksamma liv.

Tobak: Detta är en känslig punkt då jag själv är snusare och vet att det går hutlösa summor till bara detta ändamål. Jag köper snus online i storbadge då det blir billigare. Snusar Göteborg Rapé XR vilket på min sida kostar 249kr stocken. Jag snusar ca 3 dosor i veckan vilket gör att stocken räcker drygt 3 veckor. Delar vi årets veckor så blir detta ca 17 stockar men vi kan räkna 20 så ljuger jag inte. 20 x 249 = 4980 kr om vi då tar detta i säg 50 år blir det 249.000 kr räknar man polaren som snusar 1 dosa om dagen och dyrare snus så snackar vi minst 600.000 kr

Lunch på jobbet: Du ska äta 11.025 luncher under ditt verksamma liv. Säg att man äter lunch ute 5 dagar i veckan för ca 80 kr ca 45 veckor om året beroende på semester och julens röda dagar eller om man har matlåda 4 dagar och lämnar tex fredagen till lunch ute så blir totalkostnaden 882.000 kr respektive 176.400 kr under ditt verksamma liv.

Då kan man ju räkna lite såhär. Du skulle tjäna 12.936.000 kr i ditt arbetsliv och om vi räknar bort summorna ovan och lever de lyxigare livet så skulle du lägga 1.658.748 kr + snus 600.000 kr på "lyx". Vilket mycket väl skulle kunna vara en betald lägenhet eller kanske tom betalt hus i många delar av vårt avlånga land. Då har vi inte ens rört försäkringar, vatten, el, bolån, bil osv.

Hur tänker ni och hur lägger ni upp en budget? Lägger ni undan pengarna ni sparat på annat? Barn, hobby, resor?

// OlaSlayer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar