torsdag 29 september 2016

Höstmörkret har kommit och vi är påväg mot depressionstider

Hösten är äntligen här, jag som älskar natur och färger tycker detta är fantastiskt, 5 färger på 1 träd?! Min äldsta dotter gillar också hösten, de vankas pysseldagar på dagis och jag ser fram emot alla konstverk som kommer komma hem!

Många ser detta som en dyster tid och människor blir deprimerade nu mer än någon gång på året enligt forskarstudier. Själv ser jag det som en anledning att tända ljus och ha det extra mysigt inomhus efter att varit ute i den vackra omgivningen. Sällskapsspel står högt på min lista vad gäller familjeaktiviteter ett bra sätt att sitta ner tillsammans och prata om dagen och framtiden. Dock är döttrarna lite väl små för det så det får bli pussel än så länge men det fungerar hur bra som helst, förresten sa min dotter BANAN för första gången igår något som alltid varit "Nauna, eftersom vi är skåningar" tidigare. Ordförådet ökas och vi försöker anpassa vårat språk så hon inte ska snappa upp några fula ord eller elaka heller för den delen. Både jag och frugan är bra på giftiga kommentarer med glimt i ögat något som vi förstår men som dottern helt enkelt inte är mogen för.

Hur aggerar en medelsvensk i hösttider på börsen, traditionellt hade jag sålt allt och sagt "it smells fishy" men då vi lagt om vårat tänk på sparandet sitter jag lika lugnt i båten som resten av året. Visst kan det stunda en 20-30% dropp på marknaden i snar framtid men som jag skrev i tidigare inlägg så blev jag precis 27 alltså inget att oroa mig över. Jag har många fina år att se fram emot och denna hösten är alltså ingen skillnad. Det jag möjligtvis ändrar i mitt beteende är att jag inte köper lika agressivt och behåller ca 50% av det jag skulle investerat varje månad + varje månadsutdelning som likvider tills efter jul då man aldrig vet vad som händer.

Portföljen har i år varit både ner med ca -11% och är nu upp igen med ca +11% något som retat mig många gånger är, varför har jag inte mer likvider?! Men sen har jag ökat månadsutdelning varje månad istället så det har gett en fin effekt då jag köpt inför kommande månads utdelningar. Rätt eller fel? ja de får tiden utvisa. Alla snackar presidentval men helt ärligt så tror jag det är lika meningslöst att spekulera i detta som ifall Butterfly vinner v75 på lördag. Högst troligt har jag fel vad jag än väljer och de påverkar inte mig på något sätt alls. Skulle Trump vinna till de flesta svenskars förvåning så finns det så många amerikanska skyddsnät i system så att även en psykiskt instabil president ska kunna "styra" utan att göra någon större skada. Nu säger jag inte att Trump är psykiskt instabil, han har bara en ritkigt skev världsbild och många amerikaner med honom tydligen.

Skulle det bli Trump så tror jag på en halverad brexitdipp någonstans runt 6-7% ner 1-3 dagar sen upp igen och det är då jag vill ha lite likvider att sticka in när andra tar hem sina vinster.

Det är min prognos, bjuder på en liten bild för att ni inte ska känna er helt illa till mod när kylan kommer och halsdukar, höstjackor och diverse tillbehör plockas fram. Det finns goda sidor också!

// OlaSlayer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar