lördag 24 september 2016

Lyxfällan, kan vem som helst fastna där och varför?

Jag skulle nog själv inte beskriva mig som slaviskt följande men jag är ganska skadeglad av mig och hittar inget bättre tillfälle och betala räkningarna i förväg innan den 25 än framför lyxfällans torsdagsavsnitt.

Ber om ursäkt i förväg för missbruk av Caps-Lock...

I näst senaste avsnittet var det en ensamstående 2 barns mamma med 20.500:- i lön och hyrde ett hus på en tomt för ca 3000:-

Då tänker jag direkt mat, kläder, gymkort, busskort kanske 10k om man satsar järnet vilket borde resultera i 7.500 i sparande. När denna kvinna sedan säger att.. nja det går lite sådär och ibland får man ta något lån här och var. Då tänker jag jaha då var det kört igen, LYXFÄLLAN hon blåser på som att hon hade 2 löner och blåser hela 24 tusen utöver sina tillgångar i månaden på att betala räkningar och krogbesök osv.

Om hon så hade lagt 500 spänn till vardera unge och käkat utemat och gått på krogen med måtta så borde hon ändå ha 2 tusen att lägga undan till sparande för sin egen del. Istället låter hon det gå så långt så hon har skuld på 510.000kr och äger inte en pryl.

För mig är detta helt oförståeligt men ju mer jag tänker på det desto mer blir jag övertygad om att personerna i fråga oftast försöker hålla uppe en fasad utåt trots att ena kanske blivit arbetslös. Några har använt ursäkten "jag orkar inte ha koll" eller "jag vet inte hur man betalar med internet bank". Något som jag ser som en självklarhet, visst är det av eget intresse jag gör detta men även när jag inte sysslade med aktier så skulle detta aldrig hända.

Det slog mig också att föräldrarna ALDRIG hamnat i sitsen pga bortskämda ungar. Istället får man höra snyfthistorer om hur barnen inte fick födelsedagspresenter för det finns inte pengar eller hur svårt det är kring jul då man väljer på mat eller julklappar. Samtidigt ser man en morsa som rökar 1-2 paket cigg om dagen och en pappa som handlar snus och cigg på macken tillsammans med 2-3 redbull. Många har dessutom mage att beställa utlandsresor till sig själva för lånade pengar UTAN BARNEN.. för det blir för dyrt.

Det är rent ut sagt äckligt att folk beter sig på detta viset.

Tillbaka till kvinnan så är hon inte ensam, det finns en anledning till att programmet har 22 säsonger nu och det kommer säkerligen fortsätta på detta vis. Vad är anledningen till att man överkonsumerar, saknar man respekt för pengar? Ja uppenbarligen. Är man självisk, ja många är det då konsumtionen ofta går till tobak och uteluncher. När man sen kollar ännu djupare, vad är det folk köper så blir man mörkrädd. Det är allt ifrån inredning till snabbmat till bilar, hälften av bilarna skickas till skroten och andra hälften får dem någon uppgjord bil hos en bildhandlare mot lite reklam. En sönderrostad Volvo 740 utan motor får medelsvensken INTE 10.000 för OCH en bil mellan.

När man sen får se återbesök så får man ännu en gång ont i magen, personerna har fått all möjlighet att rätta till allting. Lyxfällan har fixat hopbakslån och alla dyra blancolån försvinner in i ett stort lån med "låg" ränta. Trots detta faller nästan alla tillbaka till samma mönster igen, fast dem vet att om de gör det så blir dem till slut vräkta och hemlösa. HUR kan man vara så oansvarig som vuxen.

Tänkte jag drar en sista sak sen får det räcka med klagomuren :).
Vad är det som driver detta beteende, är det rädslan för att inte passa in på jobbet eller bland vänner? Är det rädslan för att bli ratad pga sakerna man saknar eller avstår. Blir man mobbad socialt om man har en platt-tv på 42" istället för 65" kan man inte se fotboll eller film på den också? Kan det vara vi som medmänniskor som ligger bakom detta, driver vi varandra ner i fördärv när vi klankar ner på varandra. Vi kanske borde tänka precis tvärtom, jag som personligen har problem med att gå ner i vikt tex har med mig målersättningar på lunchen. Dels för att det kostar 3kr lunchen istället för 15 hemifrån eller 80 för utelunch. När mina kollegor ständigt påpekar att jag är tråkig för att jag aldrig följer med ut och äter lunch utan bara har min tråkiga shake. Det sociala handikappet är inte märkbart i alla situationer men det kan vara just detta som drabbat många av dem som drabbas av konsumtionsfeber.

Därför vill jag uppmana alla att påpeka minst 1 sak hos någon kollega varje dag kommande vecka som är positivt. Meningen skall helst innehålla "DU ÄR DUKTIG" tror detta kan lämpas på flera sätt i sättet vi pratar med varandra. Det känns som detta glömts bort och att medvetandet över vad som är dåligt och lätt att klanka ner på tar över.

Testa och berätta gärna hur ni använt det och hur personen reagerade på erat positiva utfall.

// OlaSlayer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar