torsdag 9 februari 2017

Snön är tillbaka igen - Craap

Det var en riktigt bra månad i februari, jobbet började igen och jag känner att det går riktigt bra just nu. Affärerna trillar in och vi börjar hittar vår plats i detta uppköpet också. Men det räcker att en sak fallerar så blåser de i korthuset och en olycka kommer sällan ensam.

Förr förra veckan fick vi fönster levererat till oss och vi bokade in tid med montörerna för att sätta in dem trodde jag, de dröjde både 1-2-3 dagar innan jag fick svar. Jag fick sen bokat en tid om att byta fönster i denna veckan. Lagom till att alla fönster är uttagna så börjar det snöa.. Nu finns det som tur är byggplats så vi slipper få in snön i huset men det är någonstans lagen om all jävlighet.

Det slutar inte där för som sagt olyckor kommer sällan ensamma. Satt på jobbet i måndags och började dagen som vanligt med dagligt morgonmöte 08:15 inga problem så långt. Går tillbaka till min plats och märker att jag tappat kontakten med nätverket. Slår om till wifi men ingenting händer, så jag går till en kollegas dator och drar hem nya drivrutiner från tillverkaren och kör in dem.. trodde jag, USBn fungerar inte heller.. suck. Omstart på datorn i förhoppningen att detta skulle hjälpa men inte heller detta gav någon effekt. Efter att ha gjort om burken på alla sätt jag kan komma på med bios uppdatering och ominstallation så ringer jag tillverkaren och känner mig minst sagt besegrad. Tillverkaren säger att jag har fin support så de kommer imorgon... eller vänta lite, Attans.. hör jag då i luren, ditt moderkort finns inte i lager.. de kommer in den 10:e ?!...Okej tänker jag men då får jag ju vänta på detta.

När man har ett jobb som jag har och varje minut på arbetsplatsen är relativt dyrbar så kliar det ordentligt i fingrarna att man inte kan jobba som tänkt. Nu har jag turen att jag gjort om ett skrivbord på hemdatorn så nästan alla mina jobbrelaterade saker ligger där. Men när jag satt där hemma och jobbade i .. -2 grader iförd thermobyxor och skidjacka med halsduk och mössa så kom jag på.. "hur gör alla andra". Skickade snabbt till min chef och förhörde mig och tydligen så händer detta "aldrig" att datorn går sönder men om jag inte hade arbetsredskap så fick jag gå hem. Då ställer jag mig frågan om alla saker som gått sönder på våra jobb som är betydande för ditt dagliga jobb, vad gör du då? Går du hem eller du försöker lösa problemet själv så du kan jobba hjälpligt iaf?

Nu till aktierna
Aktierna har gått bra sedan årsskiftet och går stadigt uppåt. Inte index uppåt kanske men jag följer min egna lilla kurva som jag på något sätt hoppas kunna gå bra + på i längden. Både Volati och Akelius ger utdelning denna månad vilket ger mig bra med deg inför nästa veckas inköp.

Nästa vecka trillar även Dividend Sweden B in vilket blir ett bra tillskott i årets återinvesteringar.

Har fått lite frågor på jobbet och från vänner kring hur jag tänker när jag äger Dividend och de gör en utdelning men samtidigt säger att de vill göra en emission? Jag tänker väl som såhär att Dividend har sagt att de ska göra en utdelning till sina ägare och utdelningen är på en mycket mindre summa än emissionen. Emissionen behövs bara för att kunna göra ytterligare investeringar vilket har gått jättebra såhär långt. Så 1. genom att ge utdelning håller dem sitt ord och 2. emissionen gör dem för att kunna göra fler bra förvärv så jag är fortsatt positiv till bolaget.

// Ola Liljemärker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar