tisdag 7 februari 2017

Bo hos föräldrarna

Det är för en del helt tabu att bo hos föräldrarna när man väl flyttat hemifrån. Det är också tabu att bo hos föräldrarna efter att man avslutat sina studier. Jag tänker att det beror på situationen och ifall man bidrar i hemmet och hushållskassan eller inte.

Denna veckan blir vi mer eller mindre tvungna att bo hos mina föräldrar då huset får sig en liten renovering. Detta är inget negativt och förhoppningsvis drar våran renovering ner våra uppvärmningskostnader radikalt! Det man får lära sig när man bor hemma igen är hur lätt allting var hemma och hur många "måsten" man skaffat sig sen man flyttade hemifrån. Mina föräldrar bor väldigt snyggt, modernt och skulle kunna vara med i vilken designkatalog som helst. Men istället för att fylla huset med prylar så är där någon vas här och någon kruka där vilket är olikt de flesta hem jag ser idag. Där är oftast minst 1 synlig router i hallen eller vid tv:n. Där är oftast en tv-bänk som är så proppad med diverse elektronik och laddare, stereo, högtalare överallt. Det finns inte här och det blir lite "Var sak på sin plats: Citat av Alfons Pappa". Där är inte netflix eller facebook och de lever med varandra, inte för varandra eller försöker hitta njutning i annat. Det är något man känsla för väldigt snabbt och jag hoppas att vi hittar lugnet när barnen är större att bara njuta av varandras sällskap. Visst älskar jag och min fru varandra över allt men vi har ännu inte hittat "de där" vardagen som flyter och att man kan sitta ner och bara fika och prata om fåglarna i trädgården. Var sak har sin tid och så även detta förmodar jag och ser fram emot att slippa jobba en dag med vackert väder om jag inte måste. Frun är helt med på detta men har ställt lite motkrav.

Nytt trädäck - De vi har är mer eller mindre förstört så det köper jag.
Lägga ny framsida - Ett sånt hus vi har idag pryds med en liten liten helt meningslös trädgård på framsidan där vi tänkt göra parkering. Vi kommer aldrig sätta caféstolar på framsidan för att de ska se "trevligt ut" men vi har väldigt ofta körande gäster och för att slippa ta upp hela gatan gör vi om det till parkering. 
Tapetsera och måla om sovrummet - Jag kan hålla med om att tapeten är sliten även om den inte är gammal och förra ägarens barn har nog haft ett finger med i leken. Så det kan jag absolut bjuda på. 

Nu hade nog Svensson tagit från sparkassan. Men icke! Vi ska tjäna ihop till detta på extrajobb under året. Det ska bli mycket intressant och se om de blir någonting omgjort i år eller om de blir om 3 år. Målet är att ha iaf 2/3 punkter klara i år. Det tror jag vi kommer klara galant.

//OlaSlayer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar