onsdag 28 juni 2017

Dolda budskap, hur blir ekonomi roligt? 2/2

Lura låter så hemskt men är det inte det vi egentligen behöver? Lura den del av hjärnan som säger åt oss att oj en glass hade varit gott, jag köper en sådan (när vi ser en glass skylt). När vi konsumerar så fylls en plats inom oss och tuggar man på i vardagen utan att tänka efter i ett så kallat vanebeteende.

Våra vanor ser alla olika ut och vanorna kan vara bra och mindre bra. Några springer innan jobbet, andra kör inom och tar en kanelsnäcka på macken och detta är oftast ingenting som händer en gång utan det är en tanke och ett mönster som man ger energi och tid.

Vissa vanor gör vi trots att vi inte ens tycker om dem. Som en kina buffé, hur ofta är det man äter egentligen gott? och vilken känsla upplever man när man ätit färdigt? För min del är det fettigt och växer i munnen, ganska smaklöst och ger en matkoma som gör det svårt för mig att koncentrera mig på mitt jobb resten utav dagen. Dvs en helt meningslös måltid men något som jag ätit många gånger med samma resultat.

Men hur kan man lura sig till positiva vanor? Hur kan vi tänka så att snåla in, blir något positivt? Att dra ner på konsumtion blir roligt. Det tror jag bara vi uppnår om vi har rätt mindset och om vi verkligen, verkligen vill någonting.

Hur ska man göra då? Jag drog exemplet i förra delen om bilen och att en sån sak som ny bil kan vara moroten till början av ett sparande. Kanske kan man baka in detta i ett mycket större sparande, säg att man kommer överens om att sambon får den här nya coola bilen mot att man lägger undan 5000 i månaden och man tar bussen istället för bilen till jobbet. Det kan ju innebära att man kanske bara använder 1 5:e del av sparandet när man ska köpa bilen och ha 4/5 kvar. Detta sparandet kanske har stigit så miljonen är nära och en tanke kring detta kanske sätter ett frö hos din partner att.. "fan jag har nästan en miljon". Detta kan så klart balla ur totalt i konsumtion men jag tror inte det, jag tror att detta kan vara brytpunkten då man känner att det är ganska skönt att ha en trygghet och att de där gemensamma målet faktiskt är något som är nåbart. Något vi kan ta på och kanske tom se framför oss.

Vill man ha en riktig kickstart på detta så sätt er ner tillsammans och prata om era mål, vart vill ni i livet? Vill ni flytta utomlands, vill ni kanske köpa husbil och sälja huset. Det viktiga är målet annars tror jag faran för att man avviker från resan är stor innan man ens har börjat. Vad vill din partner med sitt liv, det kan kännas som en enorm fråga som kanske inte kan besvaras bara med en mening men det kan vara en indikation om vart vi ska.

En stor fråga är "finns gud?" självklart finns han säger jag men bara för dem som tror på honom, jag personligen tror inte på honom men det är klart han inte finns för mig när jag inte tror på honom.

Så denna fråga om vad ens dröm är skulle kunna mynna ut i att driva ett värdshus eller bo på stranden på en ö i Asien. Men det skulle också kunna vara att få mer tid med familjen, barnen och ha råd att vara hemma mer.

För oss har de här med mål varit lite en gråzon vi har diskuterat våra alternativ, räknat på vad det skulle betyda att ha 3 miljoner på banken resp. ett betalat hus. Hinner vi uppnå båda dessa mål inom en rimlig tid innan pensionen kickar in? När jag fick positivt svar på min sjukdom hemokromatos som ändå är förhållandevis vanlig i norden samtidigt som jag ärvt psoriasis så var jag mer än övertygad om att jag vill leva på en varmare breddgrad. Detta dels för att slippa besvär med huden men också för att mjuka upp lederna i kroppen när stelheten sätter in. Bastu i all ära men där kommer jag inte kunna sitta hela dagarna.

Vårt mål blev alltså ett utlandsboende en del av året för att underlätta min sjukdom för mig. Min fru älskar solen så tror inte hon klarar över detta heller :).

// OlaSlayer



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar