lördag 19 november 2016

Kylan har kommit till Sverige

Snön faller på många delar av landet och kylan är ett faktum. Pannan i pannrummet är startad och jag kan känna värmen i golvet igen :). Det är på gott och ont de här med kyla iaf i min mening. Jag älskar golvvärme och jag älskar raggsockar vilket är guldläge några månader framöver. Även skidåkning och skridskor är en favoritsyssla så det får bli en tur norrut i år. Nackdelen är dock utgifterna som följer med att vi går mot vinter.

Pannan ska ha sitt vilket innebär höjd elräkning. Mer slitage på ute aggregatet

Vinterdäcken ska på vilket innebär att bilen drar mer och när det inte är snö slits däcken fortare. Bilen blir skitig och saltet fräter på karossen. Om man inte har som vi "bränslevärmare" blir det dyrare varje gång du startar bilen då bilen drar mer.

Vinterkläder skall inhandlas om det inte redan gjorts detta, här är vi väldigt medvetna och köper jackor som håller flera år (min är från 01). Barnen är däremot en annan historia, vinteroverall för 800 till barn är vi inte intresserade av så därför passade vi på med en tur till Ullared innan där blev för många julklappshandlare. Det finns delade meningar, många menar att Ullared är värdelöst och tar lång tid. Vi har alltid haft shoppinglista när vi åkt dit och följt denna slaviskt. Denna gång kom vi hem med inte mer än 6 saker som inte stod på listan vilket är lite av ett rekord för oss för alla som varit där kan lätt erkänna att de kommit med både 1 och 2 kassar med sig hem med oplanerade inköp. Jag som är svag för dödskallar hittade en ny då dottern dragit en av mina gamla i golvet av misstag (70kr) det var winwin då den kostat 185 där jag tänkt köpa likadan.

Nog om det, när vi kommer till barnkläder så skulle jag tro att det är där man sparar mest. Vi visste antalet strumpbyxor, vi gick igenom kurvorna ifrån BVC och handlade kläder även för hösten efter denna kurva. Sen behöver inte kurvan stämma men helt ärligt en sak är säker.. barnen växer så skulle strumpbyxorna inte behövas i vår eller höst så kommer dem användas nästa vår eller höst. HM har strumpbyxor "som vi vanligtvis köper" kostar 2 par mellan 49:90-129:-. Här kostade 3 par 29:90 och en sak som är säker. Byxor är aldrig rena speciellt länge och hamnar lätt i "Dagislådan" som är oömma kläder som antingen har färg eller bläck eller något annat på sig som är helt okej att skita ner sig i och få färg på igen. Sen inköptes julklappar till barnen 4 stycken var med pedagogiska syften till respektive ålder och även födelsedagspresenter 3 stycken var. Inte nog med att utbudet liknar en mindre leksaksaffär, det är sååå många hundralappar billigare när man kollar på de större sakerna.

Så klart blev det massa mer kvittot motsvarade ca 1,4m papper men de orkar jag inte ta upp här. Jag gillar det starkt iaf.

Vad påverkar kylan mer då, jo de påverkar så klart tiden man tar sig till jobb på. Då jag bor i södra delen av Sverige varierar väglaget lite från dag till dag känns det som. En dag slask, en dag snö, en dag is och sen är vi tillbaka på slask igen.

Sen ska vi inte glömma JUL, jul för många är en fruktansvärt dyr högtid för det innebär både presenter och mat i överflöde. Dock har vi tagit vårat förnuft till fånga och det blir bara paket till de små och tjänster till oss stora. Nu innebär tjänsterna inte det 30% av er tänker på när ni läser detta utan tjänster innebär att jag ska hjälpa min far med lite tekniska saker och han hjälpa mig med lite praktiska saker. Exempel kan vara jag fixar hemsidan åt hans företag och han sätter upp ytterbelysning. Förutom detta är det maten och säga vad man vill om maten men jag tycker julen är underbar just pga maten. Man äter gott, väldigt gott i flera dagar och äter upp sig innan man går och köper årets första gymkort. Det ska vara ett fyllt julbord, barnen ska få smaka sill och rökt ål osv. Min dotter på 2 älskar sill, rökt kronhjort, julskinka och framförallt prinskorv. Men det som är så fantastiskt är att alla kan äta precis det dem vill. Det blir en buffé av delikatesser från alla tider och hörn i Sverige.

På tal om nytt år, vill man bränna upp aktievinsten för året så är nyår ett ypperligt tillfälle där man bokstavligt talat bränner eller "spränger" upp sina pengar i luften för 2-3 sekunders njutning. Vi brukar kolla på grannarna eller bara vara inne. Då vi har förlovningsdag på nyår som resten av Sverige så blir det ett lugnt nyår hemma, i värmen med en god flaska skumpa och svenskt nötkött.

Blandar in lite aktiesnack på detta som sista punkt. Starbreeze har varit mångas hjälte och visst har dem presterat bra men jag som är en hyfsat aktiv gamer och spelar i ett lag som tävlat/tävlar på största tävlingarna inom just PayDay 2 så måste jag bara få uttrycka min frustration. Jag har aldrig ägt aktien och kommer antagligen inte göra det så länge utvecklarna gör som de gör. För de första så är Communityn den största på steam dvs den client man valt att samarbeta med. Men man vill inte vara aktiv och anordna tävlingar eller ens sponsra dem för man har öppet sagt att man INTE vill att det ska bli någon e-sport. De tävlingarna som anordnas är för de mesta ideellt eller av mindre turneringsföreningar där man tävlar om bästa tid på ett specifikt uppdrag. Men det stannar inte där heller Overkill väljer att släppa datumet till tävlingen 2 veckor innan D-day på den ända tävlingen i Europa så ingen förutom studenter eller arbetslösa kan ta ledigt och ta sig dit. De väljer dessutom att lägga Europa tävlingen i Kroatien, nu vet jag inte vad ni kan om kroatien men det är inget land man borde hålla en turnering i om man verkligen inte vill att lagen ska ta sig dit. Där finns mycket mer men jag känner att jag kräkt av mig en del nu.

Nu blev detta lite längre än vad jag tänkt mig som vanligt men eftersom tillfällena jag får att skriva på bloggen är begränsat till max 1 kväll i veckan så blir det lätt att man skriver av sig.

// Medelsvensk


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar