tisdag 13 december 2016

Sluta vara som alla andra "Vägen ut"

Rubriken som härstammar från en svensk film från 1999 med Björn Kjellman är de bästa jag kan komma på när jag tänkte skriva detta inlägg. Det handlar om en dröm jag haft sedan 10 år tillbaka ungefär och det har väl varit mer och mindre aktuellt beroende på situationer jag befunnit mig i livet. Men hoppas få lite feedback på detta inlägg om hur andra investerare ser sin framtid och om detta är något som fler funderat på.

Bakgrund, jag gick el-programmet på gymnasiet och vi hade ett projektarbete sista året som kunde handla om allting relaterat till EL - Energi. Projektet blev klart några timmar innan jag skulle till skolan "sån jag var då" men det var för att jag ville det skulle fungera perfekt. Jag gjorde nämligen en miniatyr av ett vindkraftverk något modifierad.

Mina idéer uppstod under projektet och någonstans under resan hade jag en plan för hur jag ville mitt kommande år skulle se ut. Tanken var att jag skulle bygga ett sorts sommarhus bakom mina föräldrars hus "näsan räckte inte så långt". Men där skulle jag kunna driva mitt hus med ett vindkraftverk för ca 100.000kr och med omkostnader så skulle jag kunna räkna hem kraftverket på 12-14 år. Mitt liv blev inte så och jag tog andra vägar och pluggade vidare i annan ort.

När jag kom hem igen stod det klart att jobb, de måste jag ha och planerna lades på is tills jag visste vart jag fick jobb och vilken typ av jobb. Jag är inte den händiga typen och därför krävs det en hel del fundering och finansiering bakom mitt projekt. I vilket fall så började jag med IT-support, det jag kunde och de som fanns ledigt då. Jag steg ganska snabbt men efter något år så händer det som oftast händer Out-sourcing. Blev av med min tjänst men blev headhuntad på bolaget som jag sedan kom att jobba på i 3 år innan detta blev uppköpt.

Under hela den tiden hade jag planer för hur jag skulle kunna förverkliga mina tankar. Finansieringen var problemet och vem kunde jag anlita för att bygga detta som hade rätt kunskap. Intresset för att bygga ett hus som i princip är självgående är en stor bedrift i mina ögon och något som jag tror många tänker på men få förverkligar. Känslan att varje månad betala E.on 500kr för nätanslutning när sluträkningen blir 612kr känns sur och blir inte bättre när man ser att de mesta är onödiga kostnader som bolaget hittat på för att blotta en på pengar. Jag vill bli av med denna nätanslutningsavgift och tankarna vaknade till liv igen när jag träffade min fru. En hästtjej från landet precis som jag som är van att leva enkelt och inte behöver någon lyxvilla utan ett hus som heter hem där man känner sig välkommen.

När jag kollar på mina gamla ritningar så blir man lite tårögd och när jag ser anteckningarna om vindkraft så känner jag direkt att jag inte tänkt hela vägen men var på rätt väg iaf. Det finns olika vägar och gå när jag kollat på självdrivande hus i USA så ser man tydligt att de ligger steget före men de har klimatet som en väldigt avgörande faktor. Jag såg ett häftigt projekt där man byggt ett hus helt i sand gamla gummidäck och solpaneler där boendet såg riktigt snoffsigt ut. Men då är vi tillbaka på rutan "klimat". Vi bor i Sverige och vi präglas ibland av kalla vintrar och hårda stormar och få soltimmar om året. Att bygga ett hus i Sverige av bildäck hade inte varit hållbart, visst isolerar det men hur går det på vintern och allt under 10 grader utomhus skulle kännas som en vargvinter inomhus.

För 2 år sedan var jag på bo och villa mässan i Malmö där en irländare hade svaret på allt. Skön lirare som man säger, han menade på att man bygger huset i ett pressat naturmaterial och isolerar med halm. Problemet som jag ser det här är kostnaden då stomme för ett hus på 120kvm nästan är 3 miljoner bara i skal så känns det otänkbart för min familj. Andra tips jag fått är dubbel isolering och att man lägger 2 lager lekablock istället för 1 för väggarna. Problemet är att man inte får dubbel isolering enligt tillverkaren. Vattenturbin är också ett bra alternativ men bor inte nära något vattendrag och tomter med vattendrag på är begränsade i vår region.

Tesla kom med något fränt inom ämnet, solceller med batterimöjlighet. Detta gör det möjligt att faktiskt ladda upp elektricitet för de mörka timmarna på dygnet dock bygger idéen på att man köper el när elen tar slut i batterierna på dygnets billigaste eltimmar för att ladda. https://www.tesla.com/sv_SE/powerwall

Problemet här är ännu en gång pengarna för batteriet eller batterierna som krävs och antalet timmar som batterierna kan lagra ström på.

Det finns en sida som gjort mig riktigt intresserad på sista tiden och det är http://nseffektivareenergi.se/ En familj som tagit detta till nästa steg och räknat på allt. Vi har vindkraftverkt, vi har solpaneler och vi har batterier och det är kallt, snöigt och blåser där huset står och ändå har dem fullt fungerande hus.

Summa kardemumma är att självklart är det fullt möjligt men det är ett projekt och de kommer ta tid och om sanningen ska fram så är solpaneler skitfult. Men det ett ett litet steg för en bättre värld och vägen ut som rubriken heter syftar lite till den inlärda väg vi är förväntade att gå. Vägen ut ur medelsvensk och bli en medveten svensk kommer komma inom 10-15 år det är jag säker på men det är ett stort steg och ett projekt som kommer kosta en hel del. Istället för att välja elbolag kan jag istället välja att investera i framtiden.

Som sagt så är jag väldigt tacksam om någon vill dela med sig av tankar eller erfarenheter!

// OlaSlayer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar